Coaching
Aanpak
Als coach voor docenten richt ik me op het bieden van structuur, het stimuleren van persoonlijke groei, en het creëren van een omgeving waarin zowel leerlingen als docenten in hun kracht staan. Mijn aanpak begint met het vaststellen van de hulpvraag. Zonder hulpvraag, geen coaching. Door middel van gesprekken en observaties ben ik snel in staat om de docent te ondersteunen in het formuleren van de hulpvraag. De hulpvraag komt ten slotte vanuit de docent zelf.
Kwaliteiten en uitdagingen
Ik heb oog voor de unieke kwaliteiten en uitdagingen van elke docent. Ik begrijp dat iedere professional zijn of haar eigen stijl, sterke punten en ontwikkelpunten heeft. Authenticiteit is één van de belangrijkste dingen om uit te dragen als docent. Daarom ben ik flexibel in mijn aanpak, zodat ik kan inspelen op de specifieke behoeften van de docent.
Respect en vertrouwen
Respect en vertrouwen staan centraal in mijn coaching. Ik bouw aan een relatie waarin open communicatie de norm is en waar zowel leerlingen als docenten zich veilig voelen om vragen te stellen, ideeën te delen, en risico's durven te nemen. Door hen te stimuleren hun eigen stem te laten horen, help ik docenten om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen en hun eigen stijl te versterken om daarmee uiteindelijk te bereiken dit over te dragen aan hun leerlingen.
Verbinding
Verbinding is een belangrijk onderdeel van mijn werk als coach. Ik streef ernaar om niet alleen een sterke band op te bouwen met de docenten die ik begeleid, maar hen te stimuleren de verbinding te zoeken met hun leerlingen. Ik geloof dat verbinding een voorwaarde is voor leerlingen om competenties te kunnen verwerven. Elk mens heeft verbinding nodig om te kunnen groeien.
Balans
Daarnaast geloof ik in de kracht van balans tussen uitdaging en ondersteuning. Ik daag docenten uit om hun vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe strategieën uit te proberen, terwijl ik hen tegelijkertijd de begeleiding en middelen bied die ze nodig hebben om succesvol te zijn. Mijn doel is om hen te helpen het beste uit zichzelf te halen, zodat ze dit vervolgens kunnen overbrengen op hun leerlingen.
Als coach ben ik er om mijn ervaring, kennis en bevlogenheid te delen en om docenten te ondersteunen bij hun professionele groei. Mijn aanpak is erop gericht docenten in hun kracht te zetten, zodat zij hun volledige potentieel kunnen benutten en daarmee bijdragen aan het bieden van het onderwijs dat leerlingen verdienen.